LES MURALLES D'ILTURO. Bloc de història i arqueologia de Cabrera de Mar i del Maresme, escrit per Rosa Isabel Garí Lleixa, amb la col.laboració de Joan Francesc Clariana Roig.

divendres, 21 de setembre del 2018

Un article de Marc Mayer amb referències a Can Modolell (Cabrera de Mar)

Mostra de marbres diversos de Can Modolell. Exposició
al Museu de Mataró, 1985.
Marc Mayer i Olivé, epigrafista i filòleg que ha estat catedràtic d'universitat, ha dedicat des de fa anys diversos articles a les inscripcions, escultures i marbres de Can Modolell.
Un article publicat l'any 2012, tracta de les tabulae ansatae en santuaris (1), i dedica unes reflexions sobre les dues exhumades al jaciment de Can Modolell, i que ell mateix i altres autors, han interpretat.
Ja varem donar referència a aquestes dues tabulae ansatae en sengles entrades o referències bibiogràfiques d'aquest mateix bloc:
- George Fabre, Isabel Rodà i Marc Mayer, Inscripcions romanes de Mataró i la seva àrea. Mataró, 1983, pags. 97 a 100.
-Saturninus, un procurador llibert a Can Modolell, segons Pablo Oscariz.
-El misteriós Flavius Moschus de Can Modolell.
Les tabulae ansatae eren unes plaques, de forma habitualment rectangular i unes ases en forma de coa de milà, que podien ser en de metall, fusta, fins i tot figurades sobre pedra o pintades, i que contenien una inscripció. Habitualment estaven fixes en un altre element (per exemple, una estatua, un mur, un sepulcre, un exvot...).

Tabula ansata de Can Modolell. Dibuix: Joan Francesc Clariana

Pel que fa referència a les al.lusions de l'article de Mayer a Can Modolell, ens interessa destacar especialment tres aspectes que encara són objecte de debat:
1) Sabem que a Can Modolell hi había un santuari dedicat al déu Mitra. Mayer parla del "santuario mitraico de Can Modolell" (Mayer, 2012, pàg. 238), les inscripcions exhumades a l'establiment sembla ho confirmen i hi vincula a un possible fundus o propietat imperial (pàg. 238), i que ell mateix ja va expressar fa temps com a possible (2), i creu a més, que hi havia alguna activitat agrícola vinculada. L'altaret votiu de L. Petreius, alearius, productor o comerciant d'alls, podria ser simptomàtica, si bé Mayer opina que l'activitat major podria esta dedicada al vi laietà (Mayer, 2012, pàg. 244).
Segons Mayer, no resulta clar que en el context excavat, amb gran nombre de restes de marbres de paviment i revestiment, Can Modolell pugui interpretar-se només com un santuari (Mayer, 2012, pàg. 240).
No sabem si aquesta teoria sobre una activitat agrícola a Can Modolell en època romana  (interpretació que es va donar des de les primeres excavacions), contrasta o no amb l'opinió de dos autors, Revilla i Sinner, que també han dirigit excavacions a Can Modolell, i que parlen únicament de l'establiment com un gran santuari. De fet, aquesta és la postura oficial a la pàgina web de l'ajuntament de Cabrera de Mar:"un temple dedicat al déu Mitra". Potser nous estudis ens ho confirmaran o negaran (o potser no, tal vegada el jaciment continuarà essent un enigma).
2) Les dues tabulae ansatae son de bronze i tenen un caràcter votiu, estan dedicats a sengles divinitats. La primera (que veiem dibuixada en la imatge de més amunt), ofereix dificultats sobre qui és el dedicant. Malgrat que s'han expressat diverses interpretacions (Vegeu: "Saturninus, un procurador llibert a Can Modolell, segons Pablo Oscáriz"), Mayer és fidel a la primera interpretació que es va donar (3), és a dir que el dedicant és un tal Aphnus, llibert d'un procurador de l'emperador Vespasià (Mayer, 2012, pàg. 242), membre de l'ordo equester. La presència d'un procurador de Vespasià contribueix a definir Can Modolell com a propietat imperial.
Explica també Mayer que las inscripcions fetes amb punts incisos són freqüents en el culte a Isis (Mayer, 2012, pag. 238).
L'altre tabula ansata està dedicada a Neptú, i sens dubte per un tal Flavius Moschus, personatge enigmàtic i de nom poc freqüent, que podria ser d'origen jueu. El nom Flavius indica que pot tractar-se d'un llibert imperial. (Mayer, 2012, pàg. 242). Mayer creu que el culte a Neptú està també vinculat a Mitra (Mayer, 2012, pàgs. 243 i 244).
3) El culte al déu Mitra, reservat als iniciats i molt vinculat a l'exèrcit i a la casa imperial durant l'imperi, ve testimoniat per diverses inscripcions que fan referència a Cautes (més rarament potser Cautopates, ambdós acompanyants de Mitra) o al mateix Mitra. Una d'elles figura en una columneta votiva de marbre, està dedicada per dos esclaus imperials, Successus i Elaine
No obstant, Mayer si que reinterpreta un altar de marbre tradicionalment considerat mitraic, on estan esculpits un toro, un lleo, una roda solar i dos bustos, i creu que obeeix més a una descripció d'ofrenes que a un ritual concret (Mayer, 2012, pàg. 240).
Un article important, que ve a completar els molts que s'han escrit sobre Can Modolell i obre nous temes de debat.

(1)  Marc MAYER:"Tabulae ansatae votivas en santuarios. Algunas reflexiones a propósito de las halladas en el posible mitreo de Can Modolell en Cabrera de Mar (Barcelona)". Instrumenta inscripta III. Manufatti inscritti e vita dei santuari in età romana. G. Baratta i S.M. Marengo, editors. Macerata, 2012.
(2) Jordi PONSTerritori i societat romana a Catalunya. Pròleg, pàg. 15.
(3 George FABRE, Isabel RODÀ i Marc MAYER, Inscripcions romanes de Mataró i la seva àrea. Mataró, 1983, pags. 97 a 100.

Vista parcial del jaciment de Can Modolell.
Foto: Joan Francesc Clariana Roig.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...