Vista de la masia de Cal Conde (Cabrera de Mar). Foto: Joan Francesc Clariana Roig
Text: Joan Francesc Clariana Roig
La masia de Cal Conde de Cabrera de Mar, també coneguda com la Casa de Cabrera o també Can
Dalmases, estranyament, tot i la seva gran importància històrica i
arquitectònica no es troba inclosa en l’estudi que sobre les masies del
Maresme feu l’arquitecte Lluís Bonet i Garí.
Tal com ens indica Josep M. Rovira, a la masia, a partir de
l’any 1670, hi tenen lloc un seguit de reformes. A l’any 1763 es
portà a terme la reforma del safareig o eixida, propi de tota masia. A més,
s’aprofita per fer-hi un dipòsit d’aigua. Es just en aquest moment,
en ple barroc, que es fa aquesta obra ornamentada per plafons de rajoles
catalanes polícromes que, a continuació, passem a descriure: El primer conjunt de rajoles, datat a l’any 1763, representa l’escena de la conversió de sant Pau i la caiguda del cavall en el camí de Damasc (Fets dels Apòstols 9:1-9; 9:3-7; 22: 6-9; 26:13-18 Gàlatas 1:12-16; 1Corintis 2:10; 9:1; 15:8-9). Es una escena ben executada on veiem el sant caigut a terra i dos personatges més a dalt de cavall, un d’ells amb una bandera, i, a la part alta, la representació de Crist ressuscitat.
El segon conjunt és una imatge de sant Antoni de Pàdua, sostenint el Nen Jesús damunt d’un llibre. Es una escena molt difosa en representacions de rajoles i que, molt probablement, estava inspirada en els gravats al boix.
El tercer es un plafó compost de varis elements diferents. Com escena central veiem la imatge de sant Ramon Nonat amb la representació dels seus atributs (palma del martiri amb corones i la custòdia a la ma dreta) i la indicació que era mercedari, així com la imatge d’un infant encadenat a la seva esquerra. A ambdós costats veiem una representació floral i al seu dessota les característiques rajoles catalanes de Barcelona, veiem un macer amb l’escut de Barcelona, una dona amb ventall, la mulassa barcelonina i un bou.
Aquest petit conjunt de plafons de rajoles hauria estat fabricat pels terrissaires barcelonins especialitzats en rajola polícroma. Es especialmente destacable el plafó de sant Pau amb la data del 1763.
Podeu llegir l'article sencer clicant aquí
Bibliografía:
A.
Telese; M. Salomó; F. Farrés; M. Sánchez: Les rajoles catalanes d'arts i
oficis. Catàleg general (1630 - 1850). Barcelona 2002.
A.
Telese; J. Llorens; U. Voigt: Ceràmica catalana datada com a punt de
referencia. Catàleg de la pisa (1533 - 1863). Barcelona 2012.
Plafó de rajoles que representa la conversió de sant Pau, en el camí de Damasc. Foto: Joan Francesc Clariana Roig.
Dipòsit recobert amb plafons de rajoles. Foto: Joan Francesc Clariana Roig
Plafó de rajoles que representa sant Ramon Nonat, amb el seus atributs. Foto: Joan Francesc Clariana Roig.
Molt interessant !!!
ResponElimina