LES MURALLES D'ILTURO. Bloc de història i arqueologia de Cabrera de Mar i del Maresme, escrit per Rosa Isabel Garí Lleixa, amb la col.laboració de Joan Francesc Clariana Roig.

divendres, 24 de març del 2023

Conferència sobre la cultura del vi, ahir i avui



El divendres 24 de març a les 19.00 hores a la Sala d'Actes Josep García i Oliver, de la Biblioteca Popular de Mataró, amb entrada al carrer d'en Palau, 18,  es portarà a terme la darrera conferència del Cicle "La Cultura del vi, ahir i avui", sobre:

La comercialització i difusió del vi laietà: la importància de les vies marítimes.
A càrrec del doctor Jordi Miró Canals 

Entrada lliure limitada a l’aforament permès a la sala d’actes 

dijous, 23 de març del 2023

Presentació del llibre de Jaume Lladó Font sobre Burriac

 

El proper 13 d'abril es presenta el llibre pòstum de l'historiador argentoní JAUME LLADÓ I FONT: BURRIAC. PASSAT I PRESENT. GRANDESA DE LA CULTURA.

Dia i hora: 13 d'abril a les 19 hores.

Lloc: Sala d'actes municipal de l'ajuntament de Cabrera de Mar.

 

 

dimarts, 21 de març del 2023

Inauguració del nou Museu Romà de Premià de Mar


 
El proper diumenge 21 de març, entre les 10 i les 14 hores, tindrà lloc la inauguració del Museu Romà de Premià de Mar.
Podreu gaudir de visites al jaciment, recreacions de la vida quotidiana romana (passis de 10,30 a 11,30 i de 12,30 a 13,30), i tallers romans per a tota la família.
Més informació a la web de l'ajuntament de Premià de Mar. 
 
 
 
 
 

diumenge, 19 de març del 2023

Conferència de Josep Antoni Cerdà sobre la ceràmica pisa de Barcelona

 

Una molt interessant conferència del Dr. Josep Antoni Cerdà sobre la producció de ceràmica pisa va tenir lloc al Museu d'Història de la Ciutat de Barcelona el passat dia 13 de febrer.
Josep Antoni Cerdà es va doctorar amb una extensa tesi doctoral que va treballar durant 20 anys: Els Escudellers i la producció de pisa a Barcelona (segles XV-XIX).
Un món desconegut a voltes pel públic, però que, com senyalà Cerdà, la ciutat de Barcelona té una incomparable història i patrimoni, patrimoni que mereixeria un museu específic. 
Per què aquesta tradició a Barcelona?: explica el conferenciant que la ciutat tenia aqüífers, terra adequada, combustible, mercat i tradició ceramista, bones vies de comunicació, diferències amb altres centres.
El conferenciant va acompanyar la seva explicació amb gran quantitat d'imatges i referències.
Explicà també l'evolució dels diversos tipus de ceràmica pisa al llarg d'aquests segles: verd i morat, blau, daurat i polícroma.
El periode estudiat per Cerdà s'estén dels segles XV al XIX, i comprèn multitud d'objectes: plats, rajoles, pots de farmàcia...amb multitud de temes: sobre institucions, escuts nobiliaris, oficis, devocions, convents, sants patrons, commemoracions, festes de l'any...
Així mateix, el conferenciant va donar una àmplia i documentada explicació sobre el gremi d'escudellers de Barcelona, dels que s'en coneixen 1300: la seva localizació i importància dins la ciutat i l'antic règim; constituïen unitats fiscals, polítiques, militars, piadoses, assistencials. La dissolució dels gremis el 1836, va deixar desamparada la seva funció assistencial.
Un tret característic de Barcelona, va explicar, és que les èlits locals no importaven massa ceràmica de luxe (al segle XVIII la poca que ha quedat venia de la Reial Fàbrica d'Alcora o era de producció xinesa).
 
Podeu seguit aquesta conferència clicant aquí.


dijous, 9 de març del 2023

Actes de cloenda del centenari de Jordi Arenas i Clavell


Jordi Arenas i Clavell (Mataró, 7 de novembre de 1920 - Mataró, 1 de juliol de 1998) fou dibuixant, pintor i escultor. Es considera un dels artistes de més anomenada i prestigi de Mataró.

Aquest mes tindran lloc el actes de cloenda del centenari de l'artista, que varen ser ajornats per la pandèmia en el seu moment.

Divendres, 10 de març a les 18 hores a l'església de Santa Anna: conferència amb el tema JORDI ARENAS: MAGISTERI. EXCEL.LÈNCIA I RESPONSABILITAT. A càrrec del Dr. Rafael Romero, director del grup d'innovació docent M.I.M.A (Memòria i matèria artística). Universitat de Barcelona.

Diumenge, 26 de març a les 18 hores a l'església de Santa Anna, concert del Cor Madrigalista, dirigit per Clàudia Dubé.

Des d'aquest bloc dedicat a la història i a l'arqueologia, fem també esment de la col.laboració que va tenir Jordi Arenas amb la Secció Arqueològica del Museu de Mataró, de la que fou membre, i per la que va dibuixar nombroses peces. Un dels llocs on exercí aquesta tasca fou Can Modolell.

Gràcies, mestre.


Jordi Arenas Clavell dibuixant una tomba a Can Modolell (Cabrera de Mar) el 1983, acompanyat de Josep Antoni Cerdà.


 


dimecres, 1 de març del 2023

Conferència de Joaquim Garcia. La descoberta d'un jaciment excepcional a Rocafonda (Mataró)

 
 Imatge: Maria Majó presenta Joaquim Garcia al públic assistent.

La conferència que va pronunciar el Dr. Joaquim Garcia, antic arqueòleg municipal, va despertar gran interès i expectació, com ho va demostrar el nombrós públic assistent. La Sra. Maria Majó, mestre jubilada i activista cultural de l'Associació de Veïns de Rocafonda, va presentar l'acte, fent una defensa sobre el barri de Rocafonda i el seu futur, així com del seu passat.

Malhauradament, com s'ha anat veient, no hem de parlar només de descobertes, sinó també de perill de pèrdua.

Òbviament, i com va recalcar Joaquim Garcia, no es poden publicar imatges de l'excavació, ja que pertanyen en exclusiva al seu director i equip, així com la seva interpretació. Per la qual cosa, aquí, intentarem enumerar algunes de les principals idees exposades en la conferència.

-El conferenciant enumera tres jaciments importants del passat de Rocafonda: Caputxins, l'anomenada "vil.la" Rocafonda" i Ca la Madrona. Com ell mateix explica, s'ha emprat sovint el mot "vil.la" per a molts establiments rurals romans, però com assenyalava el catedràtic, Dr. Víctor Revilla, una vil.la ha de complir tres requisits: part agrícola, part d'activitats industrials, i part residencial.

-Destaca la troballa -singular- d'una moneda de la mare de l'emperador Constantí, Elena i un relleu amb un personatge togat (un magistrat o personatge destacat?) procedents del jaciment de Caputxins. Al mateix jaciment es va trobar un forn de terrissa semienterrat, que es avui visitable.

-Ca la Madrona, és un jaciment conegut com a romà des de l'època de Marià Ribas, un dels grans pares de l'arqueologia mataronina.

El 1972, amb motiu de la construcció de l'edifici de les Cristalleries de Mataró en aquella zona -que  va incloure subterranis amb rampes per calderes- es varen destruir un nombre no calculat de tombes. La aleshores Secció Arqueològica del Museu (SAMM) va excavar-hi un cap de setmana, i no paraven de sortir-ne, després va seguir la destrucció. Tombes considerades en aquell moment com a altomedievals.

-El 1988, en uns nous temps, es va tornar a construir en el que havia de ser un polígon. El Museu de Mataró va excavar-hi, amb Joaquim Garcia com a director, exhumant-se unes poques tombes més. Hi ha un treball publicat pel Museu Arxiu de Santa Maria, dins la Sessió d'Estudis Mataronins.

-El 2002, l'indret és declarat com a "zona d'expectativa arqueològica".

-El 2017, amb motiu de les obres de construcció d’un Parc Circular per l'empresa Consorci Circular en aquella zona, s’inicien excavacions, encomanades a l'empresa Baula Arqueologia, i al seu director, Jordi Ardiaca.

-Explica el conferenciant que Ca la Madrona presenta tres fases:

-Començant per dalt, la més moderna arqueològicament, pertany als segles XIII-XIV, consistia en una colla de cubetes de les emprades per plantar ceps, i enmarcades per un mur de contenció.

-Fase romana (segles I al V), hi ha una colla d'estructures d'època romana, de difícil identificació, però que no semblen de caràcter residencial, sino dedicades a acitivitats agrícoles (sembla que alguna era per a la producció del vi), d'emmagatzamatge o industrials. Algunes estructures malmeses per les construccions del nostre temps.

-Fase anomenada tardoantiga o visigòtica (segles V al VII): s'exhumen les restes de murs d'un edifici de grans dimensions, i al voltant de cent sepulcres de caixa, continuïtat dels coneguts anteriorment.

-Sabem que els enterraments en aquella època es localitzaven al voltant dels llocs de culte, pel que podem deduir que es tractava d'un edifici religiós.

-Les tombes consisteixen en un sot cavat en la terra envoltat, la major part de vegades, de lloses de pedra. Orientades a l'est i sense cap símbol o inscripció, ni aixovar.

-Es poden relacionar aquestes troballes amb la història i les migracions dels visigots (=els gots de l'oest): 410: saqueig de Roma per Alaric; 415: capital a Barcelona; 418: regne de Tolosa, amb capital a aquesta ciutat; 508: batalla de Vouillé, els francs expulsen els visigots del sud de l'actual França: segona migració visigoda; 531-532: capital a Barcelona; 573: capital a Toledo; 589: conversió dels visigots al catolicisme, en el regnat de Recared.

-Què tenim amb això? Segueix l’arqueòleg: els visigots inmigrats eren cristians de la secta arriana. Aquesta branca del cristianisme, no posa ni símbols ni imatges en les seves tombes, a diferència dels hispanoromans d'Iluro en aquell mateix moment, que tampoc orienten necessàriamen cap l'est els sepulcres. Ens trobem doncs, amb una possible necròpolis visgoda arriana.

Garcia planteja la hipòtesi que el nom de Civitas Fracta (ciutat trencada), atribuït a Mataró en documents posteriors, pot referir-se a l'existència de dues comunitats separades. (1)

-Un altre aspecte sorprenent: el 80 per cent dels sepulcres exhumats corresponen a nens, morts poc després del part o abans del cinc anys; ens explica que, o bé hi va haver una epidèmia que afectà als infants -fet indemostrable arqueològicament- o bé s'enterrava per sectors, el que no es troba mai en la resta de necròpolis visigodes.

-Calcula el conferenciant que entre les tombes destruïdes, les recuperades i les que falten, n'hi podria haver hagut més de 400.

-Conclou que es tracta d'un jaciment singular i excepcional, del que s'ha de conseguir la conservació in situ, per bé que el Consorci Circular, l'Ajuntament i la Generalitat, preveuen el seu trasllat.

(1) El matrimoni entre visigots i hispanoromans no va ser autoritzat fins el Codex Revisus de Leovigild (582).

 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...